bannerPos

Foderstof kører med biodiesel i brændstoftanken

Mollerup Mølle får raps ind i høst fra de nordjyske landmænd. Rapsen sælges blandt andet til Emmelev A/S i Otterup, hvor der produceres biodiesel. Nu sender Emmelev klimavenlig biodiesel retur, og det kan uden øvrige investeringer fyldes direkte i tanken på Mollerups diesel-biler.

Redaktionen

27-08-2019 06:13
Lastbilerne hos Mollerup Mølle kører millioner af kilometer om året – nu laver de forsøg med biodiesel i tanken til gavn for klimaet.

Mollerup Mølles lastbilerne kører mange kilometer hver år, og står det til Jakob Pedersen, Mollerup Mølle, bliver de mange transporter med korn- og foderstoffer i fremtiden langt mere klimavenlige.

Derfor satte han for nylig gang i et forsøg med biodiesel i brændstoftanken.

Mollerup Mølle sælger raps fra de nordjyske marker videre til blandt andet Emmelev A/S i Otterup, hvor der produceres biodiesel.

Nu sender Emmelev klimavenlig biodiesel retur, og det kan uden øvrige investeringer fyldes direkte i tanken på Mollerups diesel-biler og dermed erstatte almindelig diesel produceret på grundlag af olie fra eksempelvis Mellemøsten.

- Vi har besluttet i første omgang at køre på biodiesel med en foderbil og de maskiner, vi kører med her på møllen til gavn for klimaet. Så vil tiden vise, i hvilken retning vi skal. Først og fremmest må politikerne se på problematikken med afgifterne på brændstoffet, siger Jakob Pedersen.

 

Raps-afgrøder er udgangspunktet

For Jakob Pedersen har det været nærtliggende at tage udgangspunkt i rapsen, som kommer ind på lageret i høsten. Samlet regner Mollerup Mølle med en indvejning på 20.000 ton.

En ganske almindelig lastbil kan uden tekniske ændringer tankes med 100 procent biodiesel lavet på danske rapsfrø og køre med stort set samme kraft og lige så langt på literen, som var den tanket med fossil diesel udvundet af olie. Et skifte til biodiesel vil derfor betyde et markant fald i CO2-belastningen.

- Vi har et godt tankanlæg her på Mollerup Mølle, og det er praktisk muligt at lade alle 12 lastbiler køre på biodiesel. Det er dog ikke os, der bestemmer, hvad der skal ske i den nære fremtid, for afgifterne på brændstof er afgørende for den klimapolitik, der føres. Biodiesel er inklusiv afgifter derfor dyrere end almindelig diesel. Men det kan politikerne jo lave om på, siger Jakob Pedersen.

 

Politikerne bør øge biodiesel-andelen

Morten Simonsen, Emmelev A/S, henviser til erfaringerne i Sverige, hvor en stor del af al diesel nu er biodiesel på grundlag raps.

- Biodiesel er lige så godt brændstof som fossil diesel og produceret på grundlag af GMO-fri dyrket raps fra danske marker. Restproduktet i produktionen er proteinholdige foderkager til kreaturer, og dermed spares miljøet for indkøb af sojakager fra USA og Sydamerika. Politikerne bør overveje et øget forbrug af biodiesel som en del af klimaløsningen, siger Morten Simonsen.

Miljøtilskud har styrket landmands overlevelsesevne

Lars Iversens kvægbrug er blevet rustet bedre til fremtiden af myndighedskrav til dyrevelfærd og miljø.

Se, rør og lugt til landbruget – 62 landmænd søger gæster til Åbent Landbrug

Hvad gør danske landmænd for klimaet? Få svaret den 15. september når 62 landmænd over hele landet tager imod nysgerrige danskere, der gerne vil vide, hvordan danske landmænd kan producere fødevarer i verdensklasse med mindst mulig klimapåvirkning.

Gråsten byder velkommen til Åbent Landbrug

Landbrugsskolen er endnu en gang med i arrangementet. LandboSyd deltager med en stand, og folketingsmedlem Eva Kjer Hansen planter træer.

Klap en ko i Bredebro

På søndag den 15. september inviterer en række gårde landet over indenfor i forbindelse med åbent landbrug. Blandt andet i Bredebro

Blev selvstændig uden bankens hjælp

Banken sagde nej, og så måtte den unge Thomas Bæk Jensen gøre det selv. Købe et slidt husmandssted, etablere malkerum og købe 40 køer. I dag sidder han for bordenden på Kjærholm – en mælkeproduktionsejendom med plads til knap 300 malkekøer.

Politikken har ikke indflydelse på konkurrenceevnen

EU’s fælles landbrugspolitik er sat i verden for at sikre bønderne en indkomst, og derfor kan CAP ikke flytte på de enkelte landes konkurrenceevne, mener professor.

Danske landmænd skal være dygtigere for at overleve

Dansk landbrugs vilkår er markant ringere end de andre europæiske landes. Innovation og teknologi kan dog være vejen til vækst og bedre konkurrenceevne, siger professor.

Agromek er tilbage i januar i 2021

Skandinaviens største landbrugsmesse, Agromek, flytter termin i 2021, hvor messen vil blive afholdt i uge 3

Lexion-turne i gang

Under navnet »Join the revolution« har Claas inviteret til en række Lexion-arrangementer landet over og i dag blev første arrangement afholdt.

Hans Jørgen går i hegnet med fem blade på kniven

Hans Jørgen Petersen fra Øster-Lindet Maskinstation har i snart 20 år klippet hegn. Han mangler ikke noget at lave
Side 1 af 49 (970 artikler)Prev1234567474849Next